МЕКИЦИТЕ НА ТРИ ПОКОЛЕНИЯ






Помня от детството си, че баба ми правеше мекици с плънка от яйца и сирене. Нямаше специална рецепта, а отделяше от тестото за хляб, което месеше  в нощвите /дълбок дървен съд/. Майка ми правеше мекици по своя рецепта, която включваше брашно, мая и вода.Нейните мекици бяха комбинирани : с плънка и натурални. Аз възприех този начин. Интересни бяха и мекиците на свекърва ми. Тя правеше меко лепкаво тесто, от което вземаше малки къстчета, като преди това потапяше ръцете си в разбито яйце, за да отдели тестото от съда и ръцете си. Интересното беше,че тази технология присъстваше в практика на всички жени от селото, които можеха да месят тесто. Мекиците направени по този начин бяха много вкусни, но доста плътни, като тези, които продават в хлебопекарните.Съпругът ми обаче предпочита мекиците да бъдат тънки, което се получава когато тестото се разточва, нарязва на някакви фигури и се разтегля  малко с ръце.Аз също съм привърженик  на тази технология и от години правя мекици  от  тънко разточено тесто. Пробвала съм много рецепти, но имам една универсална и в последно време използвам само нея.  Сестра ми прилага много интересна техника за получаване на тънки и същевременно пухкави мекици.
Когато се сложи тестото за да се изпържи дадена мекица , съдът  се разклаща леко , а мекицата сякаш се движи и облива с врящата мазнина до получаване на мехури и по обемни , но кухи вътре, мекици.Важно е и качеството на брашното. Аз използвам брашно на фирмата София мел за баница. Понякога приготвям и плънка от яйца и сирене за част от мекиците, които правя като тези на баба ми.
Все пак трябва да има приемственост между поколенията.
За да се направят мекиците,които предлагам са необходими следните :
     
        Продукти
        
500гр. брашно; 250 мл. кисело        мляко;1яйце ; 25 гр. прясна мая /1/2кубче/ ; 2 ч.л. бакпулвер;
1ч.л сол ; масло колкото орех /само за вкус/.
       
         Приготвяне

В пресятото брашно, заедно с бакпулвера,  се поставя солта. Млякото се затопля и към него се прибавят: разтопеното масло, яйцето и маята. Всичко това се разбърква добре и се прибавя към сухите съставки.Меси се до получаване на тесто,което не се лепи по ръцете. Аз  използвам и техниката"удари с тестото", която се състои в пускане от високо на тестото в съда за месене или на плот няколко пъти,да речем 20-30 пъти.Това се прави за получаване на по-еластично тесто със структурата"конци", което може да стане и като се меси с ръце продължително време. Когато тестото е готово се поставя в найлонов плик .



Оставя се в горната част на плика празно пространство,защото тестото ще увеличи двойно обема си.
След 30 - 40 м. тестото е втасало /от свекърва ми знам и  друга дума за втасване -возиждане,возидело тесто/
за оформяне на мекиците. Начините са много. Аз разделям тестото на няколко топки , разточвам всяка по отделно на
триъгълници или правоъгълници.
Понякога правя и нарези върху отделните фигури както е показано на снимката.


Могат да се направят всякакви нарези за по- добър външен ефект.Там където се вижда  по един нарез на триъгълниците,някои от краищата им се прокарват през отвора и се получава интересна фигура. Възможностите са много и всичко това може до бъде обект на въображението. Ако искаме да направим плънка се процедира  по следния начин: Разбива се 1 яйце и в него се поставя около 1 чаена чаша сирене,което може са се комбинира с кашкавал.Тестото за тези мекици се оформя на по-големи фигури, защото те след поставяне на плънката се прегъват.


 Пърженето става във висок съд със сгорещена мазнина.Сервират се с пудра захар, сладко, мед или  дори сирене,кашкавал, ако  не се правят мекици с плънка.

И накрая не остава нищо друго освен пожеланието за : Добър апетит!



Коментари

Популярни публикации