БОБОШЕВСКИ ЗЕЛНИК



Зелникът е едно, от разновидностите на баницата, тестено изделие.В северна България където съм родена не се правеше.Майка ми и след като се преместихме в западна България не прие и не приготвяше това изделие.



Баща ми обаче,който беше роден и израсъл в бобошевския край може би тайничко се е надявал някога да се направи баница и у дома.




Веднъж обаче боледувайки ми каза ,че много му се яде баница със зеле.Тогава все още не умеех да правя ,но се справих все пак.

Баба ми,неговата майка, беше жива тогава, но беше доста възрастна. Обясни ми технологията по начина, по който се правеше в Бобошево. Така че от нея го научих. Баба Донка,правеше зелника с кисело зеле и праз лук. В средата на зелника слагаше задушено зеле , в корите редуваше зеле и праз лук.
По-късно гледах как прави зелник и свекърва ми,но тя  приготвяше т.н. "зелена баница"като в средата слагаше праз лук , лапад и извара. Същинско зеле никога не съм виждала да слага. 
След толкова години/цели 40 години,кога минаха?/ реших да направя отново зелник, но с готови кори, по рецептата на баба ми и затова нарекох изделието бобошевски зелник.

ПРОДУКТИ

1 пакет кори за баница
1 средно голяма кисела зелка
4 броя праз лук
олио за корите
50мл. за задушаване на зелето
черен пипер на вкус
2щ. сол за праз лука

Топинг

150мл. вода и 3 с.л. разтопено масло 

Най напред приготвяме плънката. Праз лукът  не се обработва термично. Нарязва се на дребно,размачква се с ръка и се посолява. Зелето се задушава в 1-2 с.л. мазнина и 1/2 ч.ч.вода, докато омекне. Добавя се черен пипер.


Корите се развиват и първата се слага в тавата,в която ще правим баницата. 
Слагаме 1/2 от плънката от зеле и праз в средата и покриваме с друга кора.
Следващата кора намазваме с олио, ръсим зеле и навиваме на точилката.
Хващаме с две ръце  отстрани точилката и навиваме кората към средата



Получава се набрана кора в средата.


Навиваме кората около плънката в средата на тавата.Така процедираме и с останалите кори като редуваме зеле и праз лук.


Получаваме точно такава баница с шапка по средата и обръчи от кори по края.
Намазваме баницата с олио и печем в загрята на 200°  C фурна около 20 минути. Загряваме водата и разтопеното масло до кипване и заливаме горещия зелник. Изключваме фурната и връщаме зелника отново там, за още 5 минути.


ДОБЪР АПЕТИТ!

Коментари

Популярни публикации